Pirms uzsākam darbu pie mājaslapas SEO, mēs veiksim mājaslapas auditu, lai noskaidrotu esošo situāciju.
Veiksmīga satura izveidošana nebeidzās tikai ar pašu rakstu, ziņojumu, video vai vizuālo materiālu - mūsu mērķis ir panākt, ka kāds to pēc publicēšanas pamanīs, aplūkos un publikācijas vēstījums tiks nodots lietotājam. Ideālā gadījumā, ieraksts būs tik labs, ka ar to dalīsies, jo vairāk cilvēku tiek piesaistīti, jo labāk. Šajā brīdī ķēdes posmā starp satura patērētāju un pašu saturu parādās termins SEO, jeb Search Engine Optimization. SEO ir liela mēroga funkciju apjoms, kas var uzlabot digitālo saturu - piesaistīt kvalitatīvāku publiku un paplašināt to skaitliski, palielināt zīmola atpazīstamību, piesaistīt vietējos klientus un attīstīt klientu uzticību. Šo visu ir iespējams panākt ar pareizajām zināšanām un pareizo pieredzi. SEO palīdz Google meklētājprogrammai saprast mājaslapas kontekstu un salikt to plauktiņos pa tematiem - par ko ir Jūsu lapa? Ko tā sniedz lietotājam? Kas tajā ir atrodams, un vai tās saturs atbildīs meklētajam? Lai saprastu, kā tas ir izdarāms, ir jāskatās dziļāk - jāatrod veids, kā Google meklētājprogramma var strādāt Jūsu labā.
Google meklētājprogrammai ir savs algoritms, un tās algoritmi nepārtraukti attīstās, tāpēc mūsu darbs ir tos izsekot un pielāgot metodes atbilstoši attīstības plūsmai. Vairums meklējumu internetā sākās ar Google. Google meklētāja uzdevums ir izšķirot miljoniem pieejamo mājaslapu tā indeksā, atgriežot visatbilstošākos rezultātus mazāk kā sekundes laikā. Šajā procesā tiek aplūkoti vairāki faktori: vārdi, kas tika iekļauti meklējumā, to atbilstība lapām un lapu lietojamība, avotu uzticamība, Jūsu lokācija un iestatījumi. Liela nozīme ir arī vaicājuma pamata būtībai. Piemēram, ja meklētais ir saistīts ar jaunākajiem notikumiem un tematiem, kuru informācija regulāri tiek atjaunināta, priekšroka tiks sniegta mājaslapām un rakstiem, kas ir nesenāki. Mūsu uzdevums ir pielāgot visus šos faktorus jūsu zīmola mājaslapai un vajadzībām.Taču tas nav viss, ko iekļauj SEO. Tehniskajā daļā tiek iekļauts darbs “aizkadrā”, kas spēlē lomu tajā, cik augstu Google novērtēs jūsu mājaslapu. Šeit ir nepieciešams izskatīt tādus faktorus kā mājaslapas ātrums, saites, kas ir iekļautas vietnē un cik tās ir derīgas, pieejamība un mobilā pieejamība. Katrs faktors var ietekmēt Google spēju veicināt apmeklējumus. Papildus darbs ieiet mājaslapas tekstu saturā un tā “sakārtošanā” soli pa solim tā, lai uzlabotu lietotāja pieredzi. Ir nepieciešams veikt atbilstošu atslēgvārdu izpēti, kam būtu plašs meklēšanas apjoms. Izpētes rezultātā ir jāpārliecinās, ka lapas saturs atbildīs lietotāja meklētajam. Vietnē ir jāparādās arī strādājošām saitēm no vienas lapas uz otru, kas savienotu tās saturu. Arī iekļaujot saites ir nepieciešams balanss starp uzticamām un atbilstīgām ārpus lapas saitēm un iekš-lapas saitēm. Šis palīdz celt mājaslapas reputāciju Google meklētājprogrammā. Visbeidzot, tās saturam ir jābūt organizētam un strukturētam tā, lai tas būtu pārskatāms un atbilstošs. Kā tika minēts, arī lokācijai ir nozīme mājaslapas optimizācijā, it sevišķi, ja darbs tiek veikts ar vietējiem uzņēmumiem. Lokālais SEO iekļauj pārliecināšanos par to, ka uzņēmuma vārdu var atrast meklējumos Google saistībā ar pilsētu vai apvidu, kurā uzņēmums atrodas. Piemēram, ja pārstāvētais uzņēmums ir restorāns Rīgā, tas parādītos atbilstošos vaicājumos par iespēju paēst Rīgā, kā arī vienkārši atrodoties šajā lokācijā.
Saites optimizācijai ir daudz dažādu stratēģiju, un nav iespējams paredzēt, kad tieši varēs redzēt izmaiņas. Sevišķi konkurētspējīgās nozarēs tas varētu prasīt ilgāku laiku, kā tādās ar mazāku konkurenci. Pēc sākotnējās optimizācijas ir nepieciešams regulāri novērot SEO veiktspējas rādītājus un iespējamas izmaiņas Google algoritmā, attiecīgi veicot piemērotus pielāgojumus.Lai aģentūra nonāktu pie klientam piemērotākā SEO procesa, vispirms ir nepieciešams iepazīties ar uzņēmumu, tā saturu un mērķiem, kā arī veikt apspriedi. Optimizācija ir ilglaicīgs un uz detaļām orientēts process, tāpēc ir nepieciešams zināt visu par to, ar ko būs jāstrādā. Šis iekļauj arī konkurences izpēti, lai būtu iespējams pielāgot un salīdzināt situāciju. Tiek noteiktas nepilnības esošajā mājaslapas SEO un atrasti veidi, kā tos novērst. Kad ieskats ir veikts, tālāk tiek izveidots detalizētāks plāns un process darbam. Tam attīstoties, viss progress tiek fiksēts. Veiksmīga SEO gala rezultātā būs iespējams novērot lielāku un kvalitatīvāku apmeklējumu skaitu mājaslapā. Papildus tam, SEO nākotnē kalpos kā bezmaksas reklāma, atrodoties Google meklētājprogrammas vaicājumu augšpusē.
SEO process tiek iedalīts divās daļās – iekšējā un ārējā SEO optimizācija. Iekšējā SEO optimizācija, atbilstoši nosaukumam, norisinās pašā mājaslapā. Google algoritms, pēc meklējuma vaicājuma ievadīšanas, izskata visus internetā pieejamos resursus. Veiksmīgas iekšējā SEO optimizācijas rezultātā, meklētājprogramma ir spējīgas ātri un viegli nolasīt un saprast mājaslapas satura kontekstu. Papildus tam, tas palīdz pašam lietotājam ātri un skaidri saprast, par ko ir sasniegtā lapa un vai tā atbilst viņa meklēšanas vaicājumam. Mājaslapa tiek pielāgota, lai Google meklētājprogramma spētu aplūkot mājaslapu tā, kā to aplūkotu lietotājs, attiecīgi to uzrādot atbilstošajos meklējumos lapas augšpusē. Šis, savukārt, veicinās vairāk vietnes apmeklējumu, kalpojot kā laba bezmaksas reklāma. Iekšējā SEO rezultāti nebūs novērojami uzreizi, bet tas ir vērtīgs ilgtermiņa ieguldījums mājaslapas attīstībā.
Lai veiktu iekšējā SEO optimizāciju, ir jāņem vērā dažādi faktori. Ir jāaplūko mājaslapas URL struktūra, virsraksts un meta apraksts. Šis iekļauj linku, jeb gala adresi, īsu aprakstu un mājaslapas virsrakstu, kas uzrādās meklēšanas rezultātos Google. Šādā veidā tiek uzlabota lietotāja pieredze, jo tiek sniegts skaidrs ieskats par to, vai lapā būs pieejams meklētais. Optimizēts tiek arī pats lapas saturs un izkārtojums. Vai lietotājs var skaidri ieraudzīt informāciju, ko meklēja? Ja saturs ir nepārskatāms, haotisks vai nepieciešamā informācija atrodas lapas apakšpusē, pastāv lielāka iespēja, ka lietotājs dosies atpakaļ uz meklēšanas rezultātiem, kas savukārt var samazināt mājaslapas vērtību un atbilstību pēc Google algoritma principa.
Pēc tam ir jāķeras klāt satura optimizācijai. Lai parādītos Google meklējuma rezultātu sarakstā pēc iespējas augstāk, ir jānoķer lietotāja uzmanība un tā jānotur – ja lietotājs uzspiedīs uz raksta un pavadīs lapā ļoti īsu laiku pirms pārslēgšanās atpakaļ uz citiem rezultātiem, šī lapa tiks novērtēta zemāk. Lai no tā izvairītos, satura izkārtojums ir pārdomāti jāstrukturē. Notiek kontekstam atbilstošu atslēgvārdu izlase, ņemot vērā iespējamos vaicājumus, un tie tiek mērķtiecīgi iekļauti dažādās lapas daļās. Šis palīdz meklētājprogrammai pārliecināties, ka vietnē būs vaicājumam atbilstošs saturs. Lapas augšpusē, ievadam vajadzētu būt īsam un kodolīgam. Ir jāizvairās no pārāk lielas liekvārdības, un jāpārliecina lietotājs par to, ka raksts patiešām sniegs nepieciešamo informāciju. Piemēram, nereti recepšu lapās pirms pašas receptes un instrukcijas ir salīdzinoši garš ievads, kurā tiek paskaidrots tas, kā recepte radās, kam tā ir paredzēta u.t.t. Šis, lielākoties, lietotāju neinteresē, un pastāv risks, ka apmeklētājs atgriezīsies pie meklēšanas rezultātiem. Sniegtajam tekstam vajadzētu būt pēc iespējas unikālākam, jo kopēti vai teksti, kas ir pārāk līdzīgi citu lapu sniegtajam var samazināt vietnes pozīciju vaicājumos.Starp saturu, vēl viena lieta, kas Google algoritmu pārliecina par vietnes uzticamību ir iekļautie linki. Linki var būt gan iekšēji, gan ārēji, t.i. saites, kas aizved uz citu lapu tajā pašā vietnē un saites, kas aizved uz citām vietnēm. Iekšējās saites lietotājam palīdz vieglāk orientēties caur mājaslapu, atrast citu noderīgu informāciju un labāk saprast esošo. Bez iekšējiem linkiem, pastāv lielāka iespēja, ka lietotājs pametīs mājaslapu, lai meklētu informāciju citur, kas, atkal, pazeminās vietnes reitingu Google. Ārējie linki savieno vienu mājaslapu ar citu. Šis var palīdzēt lietotājiem citās lapās atrast jūsējo, un, ievietojot saites uz citām uzticamām lapām, ir iespējams celt jūsu lapas reitingu. Vēlviena detaļa, ko nepieciešams aplūkot, ir tas, cik piemērota mājaslapa ir mobilajām ierīcēm. Mobilajām ierīcēm piemērota vietne ir būtiska, jo vairāk nekā 50% apmeklētāju piekļūst mājaslapām no mobilajām ierīcēm. Ja viedtālruņu un planšetdatoru lietotāji nevar piekļūt jūsu vietnei, jūsu vērtējums Google meklēšanas rezultātos samazināsies. Visbeidzot, svarīgs ir arī lapas ielādes ātrums. Mūsdienās, katra sekunde ir svarīga, un lēns mājaslapas ātrums var ne tikai likt lapai izskatīties neuzticamai, bet arī ātri vien pazaudēt apmeklētājus.Iekšējā mājaslapas SEO optimizācijā, aģentūras darbs ir sīki izpētīt visus šos aspektus un rast labākos risinājumus katram individuālam klientam. Šajā ietilpst arī konkurentu un tirgus izpēte, kam ir izšķiroša nozīme sacenšoties par vietu vaicājumu lapas augšpusē. Ir nepieciešams identificēt esošās problēmas vai iespējamus uzlabojumus un tos piefiksēt, sākot no ieteikumiem par teksta izkārtojumu un saturu un beidzot ar tehniskām detaļām, par ko parūpējas programmētājs. Kopumā, iekšējais SEO ir kā mājas uzbūve, un viss, kas atrodas iekšpusē.
Ja iekšējo SEO var uzskatīt par mājas pamatiem, tad ārējais SEO ir tas, kas ir redzams no ārpuses. Šāda veida optimizācija ir nepieciešama, lai celtu mājaslapas reputāciju un atpazīstamību Google. Būtībā, ārējais SEO nosaka to, cik augstu Google meklētājprogramma novērtē jūsu uzņēmumu atbilstoši tam, kā citas organizācijas un individuālie uzņēmēji uztver jūsu zīmolu. Ārējais SEO iekļauj visu, kas notiek ārpus pašas mājaslapas, un no iekšējā SEO to var atšķirt ar to, ka, šajā gadījumā, nav iespējams būt pilnīgā kontrolē un veikt tiešas izmaiņas. Tajā ietilpst zīmola veidošana, saišu tīkla izveide, satura mārketings, sociālie mediji, atsauksmes un vairāk. Tā uzlabošanai un attīstīšanai ir vairāki ieguvumi, piemēram, jūsu uzņēmuma mājaslapa parādīsies augstāk Google meklējuma rezultātu sarakstā, tā var tikt izmantota kā atsauce citās mājaslapās un jūsu vietnei pieaugs apmeklētāju skaits, kuri savukārt var kļūt par maksājošiem klientiem. Šis pozitīvi ietekmē biznesu, gan palielinot atpazīstamības līmeni, gan paplašinot mērķauditoriju un pārdošanas ieņēmumus.
Viens no svarīgākajiem ārējā SEO optimizācijas faktoriem saišu tīkla izveide. Atpakaļsaites un citas atsauces ārpus vietnes ir daļa no Google vērtēšanas algoritma pamata. Tās var sadalīt trīs kategorijās. Dabiskās atpakaļsaites veidojas bez piepūles. Piemēram, ja recepšu lapā kādā receptē tiek izmantota jūsu uzņēmuma produkcija, un raksta izveidotājs ievieto saiti uz jūsu vietni. Manuāli veidotas saites veidojas panākot to, ka atpazīstama vietne vai pat satura veidotājs piemin/iekļauj jūsu mājaslapu savā saturā. Pašizveidotas saites veidojas, atzīmējot sevi kā atsauci citos blogos. Google meklētājprogramma izmanto atpakaļsaites kā norādes par savienotā satura kvalitāti, tāpēc vietne ar daudzām augstvērtīgām atpakaļsaitēm parasti ir labāka nekā cita, līdzīga vietne ar mazāku atpakaļsaišu skaitu. Tāpat ir nepieciešams pārliecināties, ka šīs saites ir aktuālas jūsu vietnes tematikai un dabīgi iekļaujas saturā, kā arī saites un raksta vecums.
Vēl viena svarīga ārējā SEO daļa ir satura mārketings. Lai gan satura mārketings iekļaujas arī iekšējā SEO optimizācijā, jebkāds saturs, kas tiek publicēts ārpus jūsu mājaslapas arī ir satura mārketings. Šajā gadījumā, mērķis ir panākt, ka lietotāji dalās ar jūsu saturu, vai saturu, kurā ir minēts jūsu zīmols. Arī digitālās reklāmas kampaņas var uzskatīt par SEO, jo tās veicina mājaslapas apmeklējumu skaitu, un, cilvēkiem daloties ar jūsu saturu, pieaug arī zīmola atpazīstamība. Ieraksti sociālajos medijos, aicinājumi komentēt un veicināt iesaisti ar ierakstiem, citu vietņu lietotāju iepazīstināšana ar jūsu zīmolu un tā identitātes veidošana – tas ir satura mārketings. Sociālie mediji kalpo arī kā klientu apkalpošanas platforma – ja klientiem ir kādi īsi jautājumi vai problēma, pirmā vieta, kur var mēģināt tos noskaidrot un atrisināt, ir sociālo mediju platformas, kur būs iespējams ātri vien saņemt atbildi. Šajā laikmetā kā uzņēmumam ir svarīgi būt aktīviem sociālajos medijos, jo, ja zīmolam tādu nav, vai tie ir neaktīvi, tas var raisīt aizdomas par uzņēmuma leģitimitāti.
Ārējo SEO var uzlabot arī digitālā satura veidotāju mārketings. Atrodot satura veidotāju ar sekotāju demogrāfiju, kas atbilst jūsu mērķauditorijai, ir iespējams sapludināt šīs grupas un iepazīstināt jaunus potenciālos klientus ar sava uzņēmuma piedāvājumu. Labu satura veidotāja reklāmu var uztvert arī kā atsauksmju kultivēšanu. Arī atsauksmes ir svarīga ārējā SEO daļa – nereti potenciālie klienti vispirms aplūkos uzņēmuma produkcijas atsauksmes Google, lai paši veidotu priekšstatu par zīmola uzticamību, un atsauksmju trūkums var raisīt aizdomas.
Ārējā SEO optimizācijā galvenais mērķis ir celt zīmola atpazīstamību pozitīvā veidā. Katram zīmolam ir nepieciešama unikāla pieeja. Aģentūra šajā SEO aspektā izpēta uzņēmuma ‘stilu’ un vērtības – cik formālam vajadzētu būt publikāciju saturam, cik bieži ir nepieciešamas publikācijas, kāda veida publikācijas un kādās platformās. Tiek sastādīts detalizēts un saskaņots grafiks. Ārējā SEO darbība tiek aktīvi analizēta, veicot secinājumus, un tiek veidotas atskaites. Lai būtu veiksmīga optimizācija, ir nepieciešams identificēt esošās problēmas. Ārējā SEO attīstība ir ilgstošs process, un tā optimizācija iekļauj daudz dažādus faktorus, kas var mainīties laika gaitā. Taču regulāri ieguldītās pūles agrāk vai vēlāk atmaksāsies, piesaistot regulāru un augošu apmeklētāju skaitu un potenciālos klientus.