Mārketinga stratēģija

Lai izveidotu veiksmīgu mārketinga kampaņu ir vajadzīgs plāns, kā to izdarīt.

Tirgus un konkurentu analīze
Mārketinga stratēģijas izstrāde
Mārketinga stratēģijas grafika.

Kas ir mārketinga stratēģija?

Ņemot vērā to, ka digitālais mārketings lielā mērā ir balstīts uz datiem un atgriezeniskajām saitēm, var secināt, ka ir jāpastāv iepriekš sagatavotai idejai par to, kur un kā tiks ieguldīti un sadalīti satura un reklāmas līdzekļi. Digitālā mārketinga stratēģija ir ilgtermiņa plāns uzņēmuma mērķu sasniegšanai, kas tiecās iegūt pēc iespējas vairāk potenciālo klientu, pārvēršot tos par patstāvīgiem uzņēmuma klientiem. Tā pamatā ir visas aktivitātes, ko zīmols veic digitālajā vidē, un tās izstrādes procesā rūpīgi tiek izskatīts un izvērtēts zīmola stils, vēlamais vizuālais tēls, mērķauditorija un tonis, lai veiktu lēmumus par to, kādus kanālus izmantot lai sasniegtu šos klientus. Izmantojot mārketinga stratēģiju, ir iespējams noteikt uzņēmuma pozīciju tirgū, izveidot paralēles starp uzņēmuma darbību sociālo tīklu kanālos un biznesa mērķiem, tad izmēģinot konkrētās pieejas uz savas izvēlētās mērķauditorijas.Skaidras mārketinga stratēģijas centrā ir noteiktā zīmola vērtības, kas patērētājiem var sniegt informāciju par to, ko uzņēmums pārstāv, kā tas darbojas, un kāpēc ir vērts iegādāties tā preces vai pakalpojumus. Mārketinga stratēģija nav tas pats, kas mārketinga plāns. Lai gan arī mārketinga stratēģija tiek plānota, tā var tikt definēta vairāk kā ilgtermiņa mērķis, pieeja konkurences izcīnīšanai, taču mārketinga plāns ir darbības, kuras jāveic, lai sasniegtu šo mērķi, jeb izpildes veids. Mārketinga plānu būtu nepārtraukti jāpielāgo, pamatojoties uz iegūtajiem reklāmas un ierakstu datiem, kuri parāda, kādas pieejas strādā un kādas ne.

Četri “P”

Veidojot mārketinga stratēģiju, ir vērts ņemt vērā četrus mārketinga “P” – produkts, cena, vieta un veicināšana (no angļu valodas product, price, place, promotion). Šī mārketinga kombinācija kalpo kā provizorisks dokuments, kas palīdz saprast kas tieši tiks reklamēts, kur tas tiks reklamēts un kā tas tiks reklamēts.

  • Ar pirmo “P” tiek definēts uzņēmuma piedāvātais produkts, tā īpašības un ko tas var sniegt klientiem. Piedāvātā produkta veids arī daļēji nosaka, cik tas maksās un kā un kur to labāk reklamēt.

  • Nākamais “P” ir cena, ko pircējs būtu gatavs maksāt par šo produktu. Šeit ir nepieciešams ierēķināt visu – produkta ražošanas izmaksas, šķietamo un patieso vērtību, konkurences cenas un uzcenojumu. Papildus tam tiek izvērtēta atlaižu iespējamība un apjoms. Atlaide var piesaistīt vairāk klientu, taču tā var arī radīt iespaidu, ka produkts nav tik pieprasīts.

  • Vietas izvēle, kur tiks izvietots produkts, kā arī kā tas tiks izveidots, ir būtiska. Atkarībā no produkta veida un uzņēmuma nišas, to būtu nepieciešams izvietot tā, lai tas būtu pēc iespējas pieejamāks potenciālajiem klientiem. Ar vietas izvēli var spēlēt arī uz produkta vai piedāvājuma ekskluzivitāti – ja tas ir pieejams tikai internetā, tas var veicināt lielāku iesaisti.

  • Visbeidzot, pēdējo “P” jeb produkta veicināšanu var saukt arī par reklāmu. Tās mērķis ir informēt klientus par to, ka viņiem šis produkts ir nepieciešams, kāpēc tas ir nepieciešams un ka tā cena ir atbilstoša. Veicināšana ietver reklāmu, sabiedriskās attiecības un vispārējo sociālo mediju stratēģiju produkta popularizēšanai. Par veicināšanas platformām lemj skaidri balstoties uz ideālā klienta profilu. Sociālo mediju stratēģijai ir jāsasniedz īstā auditorija ar pareizo vēstījumu.

Mārketinga stratēģijas mērķi

Papildus četriem “P”, pie mārketinga stratēģijas komponentēm vēl ir jāmin mārketinga stratēģijas mērķi, kas tiek izveidoti savienojumā ar mārketinga kombināciju, jo šie mērķi formēs pārējās plāna sastāvdaļas, tostarp budžetu un satura veidošanas procesu. Nepiešķirot pietiekami līdzekļu pareizo kanālu izvēlei, reklamēšanai un satura izveidei, mārketinga stratēģijai nebūs spēcīgas ietekmes. Mārketinga stratēģijas izvēlē ir svarīgi veikt konkurentu analīzi, lai identificētu konkurenci un saprastu galvenās atšķirības starp savu produktu un konkurējošo produktu. Kā iepriekš minēts, izvēloties veicināšanas platformas ir svarīgi ņemt vērā mērķauditoriju, tātad, stratēģijas izveidē ir nepieciešams veikt arī segmentāciju. Tā vietā, lai publicētu ziņas un reklāmas pēc saviem ieskatiem, tiek veikts metodisks process, lai izveidotu saturu, kas rezonē ar potenciālajiem un vēlamajiem klientiem. Secīgi, stratēģijā ietilpst arī satura izveide. Mārketinga stratēģija ļaus gūt labumu un kapitalizēt no jaunākajām tendencēm.Mārketings ir vairāk nekā tikai reklāma un veicināšana — tā ir saiknes izveidošana ar klientu. Veiksmīga mārketinga stratēģija palīdz ietaupīt gan laiku, gan izmaksas, gan resursus. Bez definētas stratēģijas ir daudz grūtāk saprast, kas tieši ir uzņēmuma klienti, kā izstrādāt pareizos produktus un veiksmīgi novirzīt naudas līdzekļus to reklamēšanai. Ir derīgi paturēt prātā, ka arī veiksmīgas mārketinga stratēģijas laiku pa laikam vajadzētu pārskatīt. Produktam attīstoties un mainoties klientu bāzei, to būtu jāuzlabo un jāpielāgo.